Gå direkt till innehållet

Spänningspik och elavbrott 10 juli

Information angående spänningsspiken och efterföljande elavbrottet den 10 juli

Händelse

Under Lördagsmorgonen den 10 juli löste överliggande nät ut hos SVK och under ca 2 sekunder försattes en del av deras nät i ö-drift i viket vårt nät blev en del av.

Orsaken till att det kunde bli så utreds just nu av svenska kraftnät som äger transmissionsnätet i Sverige.

Det vi vet i dagsläget är att under dessa 2 sekunder steg spänningen i vissa delar av vårt nät med upp till 30% och frekvensen nådde nästan 60hz.

Efterföljande elavbrott varade i ca 4 timmar.

Det var när vi fått tillbaka imatningen från överliggande nät som vi började få indikationer att allt inte stod rätt till.

Spänningshöjningen hade gjort att det blev kortslutning i ca 1600 elmätare som omedelbart slutade att fungera och enda sättet att få tillbaka elleveransen hos drabbade kunder var att byta elmätaren.

Det är aldrig lägligt med ett elfel, men det var extra olägligt denna gång i och med att större delen av företaget hade gått på semester. Vi fick kalla in alla medarbetare från deras semestrar och samtidigt ta hjälp av personal från våra grannar Jämtkraft elnät och Härjeåns nät. Elinstallatörsfirmor från området ställde också upp med personal.

Det gjorde att vi hade bytt alla mätare inom 4 dagar hos våra abonnenter som ringt in och felanmält, ett oerhört jobb av alla inblandade.

Det var ändå lägligt, om man nu kan säga så, att felet inträffade på sommaren och inte under den kallaste delen av vintern, med den förödelse som då skulle kunnat ha inträffat. Samt att vi hade den mängd elmätare på lager som behövdes.

En utmaning för oss är att ca 5000 av våra 8300 abonnenter är fritidshus, och vissa med mätaren inomhus. Detta gör att det fortfarande kan finnas abonnenter utan el utan att dom vet om det, men vi söker kontinuerligt i våra mätinsamligssystem efter eventuellt trasiga mätare och abonnenter som kan vara utan el.

Vi vill råda alla som har fritidshus i vårt nätområde att se över sitt boende så att allt ser bra ut inför vintern, detta då vi fått indikationer på att element och annan elektrisk utrustning kan ha gått sönder även hos abonnenter som inte har drabbats av elavbrott orsakat av förstörd elmätare.

Har man ett bekräftat fel på sin elleverans kontaktar man felanmälan som är bemannad dygnet runt på 0687–55 222, observera att inga övriga frågor besvaras på detta nummer.

Alla övriga frågor besvaras dagtid mellan 08:00-16:00 på 0771–44 44 41

Om man fått förstörd utrustning och tror att det beror på nämnda fel så gå in på ”Skadestånd och ersättningsfrågor” här på hemsidan för information hur du går till väga för att få ersättning.

Vi arbetar ständigt med förbättringar och kommer inom kort driftsätta aviseringar via sms och e-post till våra abonnenter, där vi kan informera om kommande och pågående elavbrott på ett betydligt snabbare sätt än idag.

Det är era kontaktuppgifter som är registrerade på ”Mina sidor” som kommer användas vid utskick via sms och e-post, så det är en god idé att logga in och uppdatera era kontaktuppgifter under ”Mina uppgifter” så att ni inte missar kommande aviseringar.

Användarnamnet är ditt kundnummer och Lösenordet är abonnemangsnumret som du hittar på fakturan från Bergs Tingslags Elektriska AB